Doel
Leren en beheersen van mediationvaardigheden om toe te passen in de eigen werkpraktijk, als u te maken heeft met vastgelopen conflictsituaties en bijbehorende onderhandelingen. Met veel aandacht voor communicatie.
Voor wie
Voor iedereen die beroepsmatig in het werk te maken heeft met complexe situaties waar veel belangen spelen, conflicten en onderhandelen. Bijvoorbeeld managers, projectleiders, adviseurs, klachtbehandelaars en personeelsfunctionarissen.
Opzet
Dag 1 – Communicatie en conflicten
Dag 2 – Gespreksvaardigheden en vragen stellen
Dag 3 – Belangen herkennen
Dag 4 – Onderhandelen en lastige situaties
Zie verder bij het programma
Werkwijze
Ervarend leren door middel van oefeningen afgewisseld met theorie (in beperkte mate) staat centraal in de bijeenkomsten. Daarnaast vindt verdieping plaats door leeswerk en gerichte opdrachten die zowel individueel als in kleine groepjes tussen de bijeenkomsten door (kunnen) worden uitgevoerd.
Tussen de diverse blokken door worden opdrachten meegegeven die te maken hebben met de behandelde stof en het geleerde meer doen ‘beklijven’. Bovendien wordt gevraagd praktijkgerichte situaties te analyseren en te voorzien van andersoortige benaderingen zoals in de bijeenkomsten aan de orde zijn geweest.
Er wordt gestart met vooraf aangegeven leerdoelen van de deelnemers welke aan het eind weer worden teruggekoppeld. Tijdens de bijeenkomsten zijn continue 2 trainers aanwezig.