De 10 belangrijkste regels voor een goed gesprek

We voeren de hele dag door gesprekken met klanten, vrienden en collega’s. Thuis, op ons werk en in de kroeg. En toch zijn de meesten van ons er niet zo goed in. Wat is het geheim van een goed gesprek? In haar veelbekeken TED-talk geeft radiopresentator Celeste Headlee tien praktische tips.

  1. Stop met multitasken.
    Leg je mobiele telefoon weg en zorg dat je er volledig bij bent met al je aandacht. Denk niet aan andere dingen. Als je het gesprek wil beëindigen, beëindig het gesprek. Maar blijf niet zitten terwijl jij met je gedachten al ergens anders bent.
  2. Doe niet alsof je alles al weet.
    Ga er tijdens elk gesprek vanuit dat je iets kunt leren. Zet bovendien je ego en eigen mening opzij. Bedenk: iedereen die je ontmoet weet wel iets wat jij niet weet.
  3. Stel open vragen.
    Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Als je de ander vraagt of iets goed ging, zegt hij ja of nee. Stel je een open vraag, dan krijg je veel interessantere antwoorden.
  4. Laat je meevoeren door het gesprek.
    Waarschijnlijk krijg je 101 gedachten wanneer de ander aan het woord is. Dingen die je wil zeggen. Dingen die je wil vragen. Laat die gedachten gaan en blijf luisteren.
  5. Als je iets niet weet, zeg dan dat je het niet weet.
    Presenteer niet vol bravoure je mening of vermoeden als een vaststaand feit.
  6. Stel jouw ervaringen niet gelijk aan die van de ander.
    Als iemand vertelt over iets vervelends wat zij heeft meegemaakt, vertel dan niet wat jij hebt meegemaakt. Het is niet hetzelfde. Het is nooit hetzelfde. Alle ervaringen zijn persoonlijk. En minstens zo belangrijk: het gaat niet om jou.
  7. Herhaal niet wat je al gezegd hebt.
    Het is saai, neerbuigend en we doen het bijzonder vaak. Steeds maar weer herhalen we het punt dat we willen maken, elke keer in net iets andere woorden. Niet doen.
  8. Blijf weg van details.
    Anderen vinden al die precieze namen en data die jij met veel moeite kunt herinneren vaak helemaal niet zo interessant. Ze geven veel meer om jou en wat jullie gemeenschappelijk hebben.
  9. Luister.
    Luister oprecht. Stephen Covey zei het al eens: “De meesten van ons luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren.” Luisteren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die je kunt ontwikkelen.
  10. Houd het kort.
    Of, zoals Celeste Headlee haar verhaal afsluit: “A good conversation is like a miniskirt; short enough to retain interest, but long enough to cover the subject.”

Het komt allemaal hierop neer: wees geïnteresseerd in anderen. Praat met mensen, luister naar hen, en sta er voor open om verrast te worden.

Bron: Tedtalk

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten