“Eigenlijk zou iedereen kennis van mediation moeten hebben”
School voor Mediation bestaat 15 jaar: in gesprek met Leonarda Telling
Met als uitgangspunt “Leren door ervaren” leidt de School voor Mediation al 15 jaar mediators op. Voor directeur en oprichter Leonarda Telling staat kwaliteit hierbij voorop. “Wij zijn er trots op dat wij gemiddeld een 9+ van onze cursisten krijgen.”
Wat zijn aspecten om die kwaliteit te waarborgen?
“Persoonlijke begeleiding staat bij ons hoog in het vaandel. Met iedereen die zich bij de School aanmeldt heb ik een kennismakingsgesprek. Zo kunnen toekomstige cursisten zien wie wij zijn en wat wij bieden. In ben benieuwd met welke insteek en in welke hoedanigheid zij de vaardigheden willen gaan gebruiken. En cursisten kunnen na een gesprek bepalen of onze school de juiste plek voor hen is en datzelfde geldt voor ons.
Tijdens de opleiding blijft die persoonlijke aandacht belangrijk. Mediation is geen truc, je neemt jezelf als persoon mee in de mediation. De cursisten starten daarom met het maken van een test waarin hun eigen houding in conflicthantering naar de oppervlakte komt. Is iemand bijvoorbeeld een conflictmijder of misschien een bemiddelaar? Uiteindelijk kunnen zij door die inzichten, de begeleiding door de docenten en de kennis vanuit de opleiding hun eigen stijl ontwikkelen.”
“Leren door ervaren” is jullie motto. Wat bedoel je daarmee?
“Dat het vooral om oefenen gaat. Gedegen theoretische kennis is belangrijk, maar de praktische kant en dus ook houding is daar onlosmakelijk mee verbonden. Daarom is er bij ons veel aandacht voor het oefenen, het ervaren. Het gaat om kennis, houding en vaardigheden!”
Kun je iets vertellen over het curriculum van jullie basisopleiding voor mediators?
“Naast de grondbeginselen van mediation, het proces dat gevolgd wordt en het doel van de cliëntgesprekken, besteden we ruim tijd aan verschillende manieren van communicatie. Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is daar een voorbeeld van, net als Geweldloze Communicatie. Verder werken wij met Dynamische Oordeelsvorming (DO). Hierbij leer je voorbij je vooroordelen en primaire reacties te kijken door jezelf specifieke vragen te stellen. Daardoor kom je sneller dieper tot de kern.”
Als jurist werkte Telling op HR afdelingen in het bedrijfsleven. Hier kwam zij meer en meer in contact met de ‘harde’ kant van het personeelswerk. “Ik merkte dat werknemers me vaak zagen als een voorhoede van de directie. Dat was een belemmering voor wat ik juist belangrijk vond: met de mensen in gesprek gaan.”
In mediation, dat halverwege de jaren 90 vanuit de VS naar Europa kwam overgewaaid, vond Telling een constructieve en oplossingsgerichte manier om conflicten ter hand te nemen.
“Mediation is een belangrijke en mooie vaardigheid. Eigenlijk zou iedereen er kennis van moeten hebben. Ik ben daarom een groot voorstander van het vak Mediation op middelbare scholen.”
Welke opleidingen biedt de School voor Mediation?
“Naast de basisopleiding zijn er ook de vervolgopleidingen Arbeidsmediation en Familiemediation. Verder doen wij assessments en worden er masterclasses en workshops gegeven. In het najaar vieren we ons 15-jarig jubileum met een tweetal workshops. Op 5 november is dat Dynamische Oordeelsvorming, voor iedereen die meer wil weten over deze gespreksvaardigheid die je zowel in je werk als privé kunt toepassen. En op 26 november een workshop Arbeidsrecht met daarin aandacht voor actuele onderwerpen zoals ongewenst gedrag, zieke of disfunctionerende werknemers en samenwerking op de werkvloer.”
Sinds kort ben je lid van de Examencommissie voor Mediators.
“Ja dat klopt. Voor mij weer een manier om de kwaliteit in de opleiding voor mediators te kunnen bewaken. En het is goed om de vinger aan de pols te houden en met elkaar in contact te zijn. Helaas moet ik als commissielid mijn activiteiten als assessor opgeven, volgens de regels zijn die niet te verenigen met het werk van de commissie.”
Hoe kijk je op de afgelopen 15 jaar terug?
“Met heel veel plezier. En met trots op wat we bereikt hebben als school, op het feit dat we zoveel mensen hebben opgeleid. Dat is mede gelukt door de inzet en deskundigheid van de geweldige docenten die bij ons werken. Samen hebben we een mooi netwerk opgezet. Dit jubileum geeft ons de gelegenheid om daar even bij stil te staan. Maar we kijken vooral met enthousiasme naar de toekomst: verder gaan op de ingeslagen weg, door de vaardigheden over te dragen en kundige mediators op te leiden.”