Heeft jouw bedrijf al een Chief Happiness Officer?
Een eh … wat? Een Chief Happiness Officer. Dat is iemand die, naast de reguliere personeelszaken, verantwoordelijk is voor het werkgeluk van de collega’s. Of wat meer down to earth verwoord, dat die collega’s zich prettig voelen op het werk.
Want steeds meer bedrijven en organisaties realiseren het zich: hoe gelukkiger de werknemers, hoe beter ze presteren. Dat inzicht is niet nieuw.
Praktische zaken, van afdelingsuitjes tot wandelbila’s
Hoe pakt zo’n Chief Happiness Officer dat aan? Het begint bij het regelen van praktische zaken. Denk aan afdelingsuitjes. Of een kaart sturen naar een medewerker die net een nieuw huis heeft gekocht. Maar ook aan een-op-een-gesprekken. Waardering krijgen en gezien worden is de eerste opzet achter zulke bila’s. Het liefst worden die al wandelend gehouden. Want zitten maakt natuurlijk geen deel uit van happiness; niet zo gezond, weten we inmiddels allemaal. Bovendien zorgt een andere omgeving en een meer ontspannen setting voor opener reacties. De door de werknemers opgegeven werkdruk- en werkgelukcijfers vormen de basis van de gesprekjes.
Wat doet een Chief Happiness Officer precies?
Er is geen vast takenpakket, wat hij of zij precies doet kan per organisatie verschillen. Een CHO komt nooit met een voorgekauwd plan binnen, maar kijkt eerst heel goed waar behoefte aan is. Hoe kunnen we er voor zorgen dat medewerkers dusdanig goed in hun vel zitten dat ze optimaal kunnen presteren? Het doel van een CHO is om alle professionals op de werkvloer gelukkig te maken en een cultuur te creëren die dit stimuleert.
De meeste HR-afdelingen hebben duurzame inzetbaarheid inmiddels wel op de agenda staan, maar een (externe) CHO kan lopende processen in een stroomversnelling brengen en blijven aanjagen.
Hoe belangrijk zijn blije medewerkers?
De wereld verandert snel, onze werkomgeving wordt door de technologische vooruitgang steeds complexer. Veel organisaties zijn bovenal klantgericht en focussen zich op resultaten. Maar als je een omgeving creëert waarin professionals optimaal kunnen presteren, zorgen zij dat de klant blij wordt. Teveel sturen op klantgerichtheid gaat vaak ten koste van het werkplezier van de professionals. Het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, zijn de mensen die er werken. Het is belangrijk dat een directie zich dat realiseert.
Wat levert een CHO op?
Als je eerst een business case wilt zien past het concept van een Chief Happiness Officer waarschijnlijk niet bij de organisatie. Werkgeluk verhoogt de creativiteit en productiviteit en vermindert stress, verzuim en verloop. Bovendien is een gezonde, gelukkige werkcultuur een onderscheidende factor op de arbeidsmarkt. Bestuurders moeten intrinsiek overtuigd zijn van het belang van werkgeluk, dat moet je niet eerst uitgebreid willen hardmaken met cijfers.
Is een CHO niet typisch iets voor millennials?
Jongeren hebben, meer dan ouderen, behoefte aan autonomie en ‘het leuk hebben’ op hun werk. Zij zijn bewuster bezig met hun werkgeluk en verwachten dat ook van hun werkgever. Maar ouderen hebben vaak meer moeite met de snelle (technologische) veranderingen, waardoor ze eerder hoge werkdruk ervaren en niet goed in hun vel zitten. Ook voor hen is het daarom belangrijk dat een organisatie het welzijn van de medewerker centraal stelt, met hulp van een CHO.
Wat als een organisatie geen budget heeft (of maakt) voor een CHO?
Een medewerker kan ook het heft in eigen handen nemen, het gaat immers om het werkgeluk van alle medewerkers. Als je denkt dat dingen beter kunnen in de organisatie, zoek dan gelijkgestemde collega’s en verdiep je in de materie. Ga langs bij bedrijven met een cultuur die je aanspreekt en laat je inspireren. De best practices liggen voor het oprapen. Stap daarna met een concreet voorstel naar een manager of bestuurder in je eigen organisatie: hier lopen we tegenaan en dit willen we eraan doen. Een goede leidinggevende moedigt dit soort experimenten altijd aan, want het werk kan áltijd beter en leuker.
Werkgeluk is een gedeelde verantwoordelijkheid. Bedrijven die een CHO aanstellen, laten daarmee zien dat ze werkgeluk belangrijk vinden, maar het vergroten van werkplezier is niet voorbehouden aan de Chef Geluk. Iedereen kan zijn eigen CHO zijn.
bron: RTLZ