Onze menselijke basisbehoeften: gehoord en gezien worden, waardering en begrip krijgen

Erkenning, waardering en begrip krijgen voor wat je doet. Dat is wat ieder mens graag wil.

Als mediator zie ik dat het daar bijna altijd over gaat in een mediation.  Meestal is dat niet direct, omdat het moeilijk is om uit te spreken dat je erkenning of waardering wilt. In een conflict kijk ik als mediator altijd welke belangen er in het spel zijn. Vaak start ik met twee afzonderlijke gesprekken. Daarin hoor ik de verschillende zienswijzen, ervaringen en belevingen van wat zich in het verleden, hoe recent ook, heeft afgespeeld. Door de spreekwoordelijke druppel is de emmer opeens gaan overlopen en komt de afrekening.

Iemand zei ooit eens tegen mij: je leven is net als een spaarzegelboekje: je bent als mens je leven lang bezig om zegeltjes te plakken en opeens is het boekje vol en lever je het in.
Hoe groot of klein de schade of het leed ook is, we willen als mens gezien en gekend worden, als wie we zijn. Thuis bij je gezin of familie, en door je baas en collega’s op het werk maar ook door je vrienden in de vriendengroep. Als dat lange tijd niet gebeurt dan kan je gekwetst raken, gedemotiveerd of gefrustreerd. Kortom: niet gehoord, begrepen en gezien als wie je bent.

Zelf doen
Onderzocht is dat we in familieverbanden de meeste erkenning van onze ouders willen. Daarna van broers en zussen en verdere familie. Daarna volgt de erkenning van de partner en dan van de buitenwereld. Hoe uitwisselbaar deze is, blijkt pas als je gaat scheiden en na verloop van tijd een nieuwe partner tegenkomt die je ook erkenning kan geven. Broers, zussen en ouders zijn niet inwisselbaar.

In haar boek ‘Praten met je partner’ schrijft Annette Heffels wat er mis kan gaan in het gedrag en de communicatie van partners waardoor zij van elkaar verwijderd raken en in rigide patronen terecht komen. Zelden met slechte bedoelingen, wel omdat ze verschillend zijn.

Elkaar niet begrijpen, je teleurgesteld of niet gewaardeerd voelen, zijn gecompliceerde gevoelens die je veiligheid aantasten. In het boek laat Heffels zien hoe je die patronen kunt herkennen en doorbreken. Interesse tonen en zelf beginnen met waardering te geven is dé manier om de negatieve spiraal waarin je met elkaar zit te doorbreken. En om daarmee uiteindelijk ook zelf weer de erkenning te krijgen die je nodig hebt.

Compliment op het werk
Dat kan natuurlijk ook op je werk. Geef een compliment! Begin er zelf mee en wacht niet op de ander(en). Je bent niet de enige die dit wilt. Dus zet zelf die eerste stap. Vaak zie jij ook de behoeftes van de ander over het hoofd. En zoals dat bij jou is, zul je zien dat dat ook zo bij de ander werkt.

Als mens willen we eerst begrepen worden voordat we bereid zijn ons te verplaatsen in de ander. Maar je omgeving heb je niet in de hand.  Jezelf wel. Zet dus zelf die eerste stap!

In arbeidsgerelateerde mediations waarin de samenwerking niet goed is gegaan, kan als er besloten wordt tot vertrek, geld meegeven helpen. Dit verzacht echter niet alles. Hoe belangrijk geld in het dagelijks leven ook is. Vaak zie je dat er meer speelt. Als mediator bemiddel ik tussen de betrokkenen door ze over en weer begrip te laten krijgen voor de ander. En ook de belangen van de ander te herkennen. Daarmee zie je vaak dat er, na verloop van tijd, ruimte ontstaat en er een gelijkwaardige manier van communiceren ontstaat. Aan de reacties merk je dan dat er weer een gevoel is van gezien en gehoord worden.

Complimenten geven. Zo doe je dat!
Er zijn 3 ‘regels’ waaraan je jezelf moet houden bij het geven van een compliment:

1. Noem degene die je complimenteert bij zijn/haar naam
Het is heel belangrijk dat je de naam gebruikt van degene die je aanspreekt. Zo kom je ‘binnen’ bij de de persoon die je een complimentje geeft  en houd je de aandacht van hem of haar vast. Dus niet: ‘Hé, goed gedaan’, maar: ‘Hé Harry, die klacht van die klant heb je goed opgelost!’

2. Wees specifiek
Als je er zeker van wilt zijn dat je blijk van waardering op waarde wordt geschat: wees dan specifiek! Ga niet voor de: ‘Lekker gewerkt, pik’, maar zeg juist wát iemand zo goed heeft gedaan: ‘Hé Melissa, dat overzicht van het aantal gasten dat we per maand ontvangen ziet er top uit!’

3. Breng jezelf het er niet te gemakkelijk van af
Laat zien dat je het ook écht meent wat je zegt! Dat doe je door niet even snel wat naar iemand te roepen, maar ook écht even moeite te doen. Vraag dus even door, wanneer je iets zegt. Dus nadat je Harry hebt gecomplimenteerd over zijn manier van klachtafhandeling, vraag dan ook even hoe hij erbij kwam om het op deze manier aan te pakken.

Ben jij leidinggevende? Motiveer die mensen van je met een lekker welgemeend complimentje! Tempoteam deed hier uitgebreid onderzoek naar. Benieuwd naar de resultaten? Download De Complimenten Toolkit 2022!>

De complimenten meisjes

Kom je er zelf niet uit, of wil je het geven van een complimentje eens heel bijzonder aanpakken kun je ‘De complimenten meisjes’ inschakelen. Een team bestaande uit meisjes en inmiddels ook jongens die oprechte en persoonlijke  complimenten geven op een handgeschreven kaartje. Het mooiste wordt, zoals ze zelf zeggen, in een persoon uitgelicht. Altijd hartverwarmend en doeltreffend.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten